Kost og motionsråd til gravide

Generelle kost og motionsråd til gravide

  • spis 6 stykker frugt og grønt om dagen
  • vær fysisk aktiv mindst ½ time dagligt
  • begræns indtagelse af sukker og animalsk fedt (mejeriprodukter og kød)
  • sluk tørsten i vand og undgå alkohol og rygning i hele graviditeten
  • spis varieret
  • spis fisk flere gange om ugen. Ammende og gravide bør dog ikke spise mere end 100 g/uge af store rovfisk (fx tun, rokke, sværdfisk, gedde, sandart, helleflynder, aborre, escolar. Tun på dåse dog OK fordi det stammer fra småfisk)
  • Stræb mod ikke at tage mere end 15 kg på under graviditeten

Listeria
er en bakterie som du kan blive smittet med gennem mad. Smittes du kan du risikere at abortere. Den kan undgås ved at:

* undgå rå, upasteuriseret mælk og oste fremstillet af det
* skylle, koge eller stege madvarerne
* spise maden inden for få dage efter den er åbnet og følge
anbefalinger for opbevaringstemperatur og holbarhed.

Toxoplasma
er en parasit, som kan findes i fx katteafføring. Den kan medføre øjen- eller hjerneskade hos barnet. Den kan undgås ved at:

  • vaske hænder efter at have rørt ved råt kød og grøntsager og efter havearbejde (benyt evt handsker)
  • spise gennemstegt /-kogt kød kun
  • undgå rå, upasteuriseret mælk og ost
  • lade andre tømme en evt kattebakke
  • undgå at flå og håndtere harer og andre dyr.

Dagligt behov for mineraler og vitaminer

  • ½ gram Calcium
  • 400 mikrogram Folsyre (=folinsyre) fra planlægning af graviditeten og de første 12 uger af graviditeten eller evt længere
  • 40-50 mg jern fra 10.graviditetsuge. Optagelsen af jern er bedst hvis du tager det mellem måltiderne med C-vitamin fra fx juice eller en appelsin.
  • 10 mikrogram D-vitamin

Kilde: Sundheds- og Fødevarestyrelsen.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorg:
Sundhedsstyrelsen: Svagreomsorg